Ik ben twee en zeg…..waarom????


11

Ja je lees het goed…’waarom’?!?! Niet ‘nee’ maar… ‘waarom’. Bij alles! Lees: echt álles álles álles wat hij moet én doet. 

Nee-fase

Natuurlijk is de nee-fase de fase die je zou verwachten, bij een jongen die nѐt anderhalve week twee is. Maar die fase begon bij Pim al toen hij een maand of 16 was. Alles was ‘NEE!’ (om het daarna wel te doen natuurlijk). Super irritant, maar met een beetje moederliefde vaak nog wel om te buigen in een ‘ja’ en bij die momenten dat moederliefde niet werkte, hadden we altijd nog de ‘je-moet-luisteren-naar-mama-momenten’ (die meestal eindigden in een ‘kijk-mij-eens-zielig-zijn-huilbui’).

Waarom-fase

De dag na zijn tweede verjaardag werd Pim weer eens  opgenomen in het ziekenhuis met benauwdheidsklachten. Toen hij opnieuw moest worden aangesloten op de apparatuur die zijn vitale functies controleerde was hij, op zijn zachts gezegd, not amused! En daar was hij dan..de eerste ‘waarom’. Ik moet eerlijk zeggen dat hij hem ook gelijk een aantal keer herhaalde , anders had ik hem niet gelijk herkend. Maar ‘waarom’ kwam ons leven binnen en is de afgelopen anderhalve week alleen stil geweest op de momenten dat Pim sliep.

IMAG1914_crop_600x600

Het nut van ‘waarom’

Hoewel het echt ontzettend, onwijs, gigantisch en waanzinnig irritant is….is de waarom-fase erg nuttig in de ontwikkeling van een kind. Na de nee-fase en de wat-is-dat-fase (die volgde hier kort na de nee-fase) begint de waarom-periode vaak als een kind 2,5-3 jaar oud is. Pim is er dus vroeg bij, maar ja, bij ons gebeurt nou eenmaal niets volgens het boekje. Door alle vragen te stellen probeert je kindje de wereld om zich heen te leren kennen. Hij zoekt als het ware houvast bij de dingen die hij ontdekt met al zijn zintuigen. Wat is dat? Waar is de bal? Wie is dat (ook favoriet hier. In het kader van ‘ik ken je niet…wat mot je???’). Maar als je peuter grip krijgt op bovenstaande situaties gaat de zoektocht verder. De kennisontwikkeling wordt groter en aantrekkelijker. Want als je weet ‘wat’ iets is, wil je natuurlijk ook weten ‘waarom’ dat zo is. 



Antwoorden

De antwoorden hoeven overigens helemaal niet gecompliceerd te zijn. Hoe korter hoe beter zelfs (mits het een antwoord is natuurlijk), want lange uitleg wordt simpelweg nog niet begrepen. Nadeel van de waarom-fase is overigens wel dat het een vraag is die steeds maar weer herhaald kan worden:

“Kom Pim jas aan!”

“Waarom?”

“We moeten de de bakfiets”

“Waarom?”

“We moeten Roos ophalen op school”

“Waarom?”

“Ze is om bijna vrij, dan mag ze naar huis”

“Waarom?”

“Omdat school dan afgelopen is”

“Waarom?”

…..
…..
…..
*zucht*

Heeft jouw kindje de ‘waarom-fase’ al doorlopen?

11